Naziv kolegija: Kulturološki seminar 1 – Utopija i distopija
Izvođačica: doc. dr. sc. Jelena Spreicer
ECTS bodovi: 3
Jezik: njemački
Trajanje: 1 semestar
Status: izborni
Oblik nastave: 2 sata seminara tjedno
Uvjeti upisa: upisan diplomski studij germanistike
Ciljevi: Cilj je kolegija studentima pružiti uvid u izbor u podrijetlo, razvoj i kulturni značaj pojmova utopije i distopije, a pogotovo razvoj utopijske književnosti od utopijskog do distopijskog romana na njemačkom govornom području. Polazeći od fenomena utopije koji im je poznat iz filozofskog diskursa, studenti će dodatno osvijestiti njegovo podrijetlo i semantičko raslojavanje kroz različite vrste diskursa, prvenstveno se fokusirajući na utopijski roman kao dominantnu književnu vrstu utopijske književnosti te razvoj distopijskog romana koji iz njega proizlazi. Polaznici kolegija upoznat će se s izazovima žanrovske definicije utopijskog i distopijskog romana, a tu će okolnost moći analizirati na primjerima odabranih ulomaka iz relevantnih književnih tekstova te će biti usmjereni prema pitanjima međuodnosa utopijskog i distopijskog romana i društveno-povijesnih prilika u kojima on nastaje. Na temelju raznovrsnog korpusa kanonskih tekstova književnosti na njemačkom govornom području, studenti će pohađanjem ovog kolegija znatno unaprijediti svoje poznavanje povijesti njemačke književnosti, ali i teorije književnih žanrova.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: Uz produbljena znanja o filozofskoj i kulturnoj pozadini pojma utopije te funkcioniranja utopijskog i distopijskog književnog teksta, student će moći kritički prosuđivati pojedina književna djela i pojave te književnoteorijske kategorije i pojmovni aparat primijeniti u analizi i tumačenju književnih djela.
Korištene metode: predavanje, referati polaznika, diskusija o primarnoj i sekundarnoj literaturi.
Sadržaj: 1. Dogovor o silabusu i raspored zadataka. Utopija: određenje i problemi žanrovske metodologije; 2. Utopija: određenje i problemi žanrovske metodologije; 3.-4. Novovjekovna robinzonijada: Insel Felsenburg J. G. Schnabela; 5.-6. Konzervativna utopija: Igra staklenim perlama H. Hessea; 7.-8. Utopija prošlosti: Der Komet H. Steina; 9.-11. Utopija kao opasan koncept: Ikarien U. Timma; 12.-14. Distopija: Morbus kitahara C. Ransmayra; 15. Zaključak i osvrt
Literatura: A. Primarna: odabrana poglavlja iz sljedećih naslova: J. G. Schnabel: Insel Felsenburg; H. Hesse: Das Glasperlenspiel, H. Stein: Der Komet; U. Timm: Ikarien, C. Ransmayr: Morbus kitahara. – – B. Sekundarna: odabrana poglavlja iz sljedećih naslova: W. Biesterfeld: Die literarische Utopie, H. Gnüg: Utopie und utopischer Roman, G. Müller: Gegenwelten. Die Utopie in der deutschen Literatur, T. Schölderle: Geschichte der Utopie, T. Schölderle: Auf der Suche nach dem Nirgendwo. Genese, Geschichte und Grenzen der Utopie.
Studentske obveze i kontrola uspjeha: Studenti su dužni pohađati seminar, redovito čitati prema rasporedu rada, sudjelovati u raspravi, pripremiti jedno usmeno izlaganje i napisati seminarski rad.