Naziv kolegija: Metodika nastave njemačkog jezika

Izvođač/ica: doc. dr. sc. Mirela Landsman Vinković

ECTS bodovi: 3

Jezik: njemački

Trajanje: 1 semestar

Status: obavezni

Oblik nastave: predavanje, 2 sata tjedno

Uvjeti upisa: upisan diplomski studij Germanistike nastavničkog smjera

Ciljevi: Osposobiti studente za primjenu stečenih teorijskih znanja u nastavnoj praksi: analizirati nastavni proces (sve čimbenike toga procesa), samostalno planirati i izvoditi nastavu. Razvijanje pojedinih sastavnica kompetencije nastavnika stranog jezika. Razvijanje samostalnosti, kritičnosti i kreativnosti kao bitnih karakteristika dobrog nastavnika. Razvijanje profesionalne odgovornosti.

Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: Na temelju osobnog nastavnog iskustva i primjera nastave drugih nastavnika studenti se osposobljavaju za vršenje svoje profesionalne djelatnosti. Na seminaru studenti i studentice pripremaju se za školsku praksu, savjetuje ih se tijekom prakse, te se analizira i vrednuje praksa studenata.

Korištene metode: Hospitacije: promatranje nastave, održavanje mini intervencija i cijelih satova, zapisnik nastave, bilježenje opažanja, koncipiranje porfolija, planiranje nastave po zadanim kategorijama, savjetovanje i diskusija s mentorom i grupom; diskusija, analiza, individualni i grupni rad, rad u tandemu i izrada radionice. Korištenje računala i interneta kod tih postupaka.

Sadržaj: 1. Pripremanje studenata za školsku praksu u osnovnim školama, organizacija prakse, upute za pohađanje hospitacija, za razgovore s mentorom, za promatranje nastave, za bilježenje opažanja, za strukturiranje portfolija. – 2. Praćenje hospitacija u osnovnim školama: studenti izvještavaju o svojemu radu na praksi, komentiraju, savjetovanje studenata. – 3. Praćenje hospitacija: studenti izvještavaju o svojemu radu na praksi i komentiraju svoje prvo održavanje „mini-nastave“. Savjetovanje studenata kako obraditi gradivo koje im je zadano za mini-nastavu. – 4. Praćenje hospitacija: studenti izvještavaju o napredovanju svoje prakse, o poteškoćama i uspjesima, dobivaju savjete i ideje za koncipiranje punih satova. – 5. Analiza školske prakse, strukturirano, prema natuknicama: posredovanje izgovora, gramatike, itd. Rad na razvijanju komunikacijskih i međukulturnih vještina kod učenika. Upotreba materinskog jezika. Usporedba rada u srednjim školama s radom u osnovnim školama. – 6. Refleksivna analiza hospitacija i vlastite nastave (analiza društvenog i školskog okruženja, učeničkih skupina, strano-jezične politike). – 7. Rano učenje njemačkog jezika. Trilateralni projekt „Vlakićem kroz Europu“ (osnovne škole – Goethe-Institut Kroatien – Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu) – 8. Održavanje radionice u tandemu u nižim razredima osnovne škole u okviru projekta ranog učenja u nastavi njemačkog jezika pod nazivom „Vlakićem kroz Europu“. – 9. Refleksivna analiza održanih radionica i poučavanja u tandemu. – 10. Rad s učenicima s posebnim potrebama. – 11. Razrađivanje jedne nastavne cjeline uz korištenje udžbenika i digitalnih medija: odrediti ciljeve, sadržaje, postupke obrade, vrijeme obrade i izbor medija. – 12. Izrada nastavničkog portfolija u svrhu unapređenja nastave i cjeloživotnog usavršavanja. – 13. Rad na razvijanju komunikacijskih i međukulturnih vještina kod učenika. – 14. Izvještaji mentora o radu studenata na praksi u osnovnim školama. Analiza nastavničkog portfolija.

Literatura: A. Obvezatna: 1. Ziebell, B./Schmidjell, A. (2012): Unterrichtsbeobachtung und kollegiale Beratung. Berlin itd.: Langenscheidt, Goethe-Institut. – 2. Bimmel, Peter/ Kast, Bernd/ Neuner, Peter (2011). Deutschunterricht planen. Fernstudieneinheit 18. Berlin/München: Langenscheidt. – 3. Deutsch Lehren Lernen (1-10): München: Langenscheidt, Goethe-Institut, Klett. – 4. Biechele, Markus & Padrós, Alicia (2003). Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. Berlin/München: Langenscheidt. – 5. Koeppel, Rolf (2016): Deutsch als Fremdsprache. Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage, Hohengehren: Schneider Verlag. – 6. Storch, Günther (2001): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. München: Fink, 2. izd. – 7. Heyd, Gertraude (1990): Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/M.: Diesterweg. – 8. Ende, Karin; Mohr, Imke (Hrsg.) (2015): DLL Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte (dll – deutsch lehren lernen: Fort- und Weiterbildung weltweit). München: Langenscheidt, Goethe Institut, Klett. – 9. Lütze-Miculinić, Marija; Jelaska, Zrinka (2018) Hrvatsko-njemački rječnik školskoga jezika I. Zagreb: HFD. – – B. Dopunska: 1. Petravić, Ana (2016) Međukulturna kompetencija u nastavi stranih jezika. od teorijskih koncepata do primjene, Zagreb: Školska knjiga. – 2. Heidemann, Rudolf (2011): Körpersprache im Unterricht. 10. Auflage. Wiebelsheim: Quelle & Meyer. – 3. Häussermann/Piepho (1996): Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache. Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie. München: iudicium.

Studentske obveze i kontrola uspjeha: Praćenje rada studenata na praksi i na radionicama i izvođenje ocjene iz cjelokupnog rada (redovitost i točnost, pripremljenost za nastavu, savjesnost, temeljitost, kreativnost, primjerenost rada s učenicima i ophođenja s njima, i sl.). Aktivno sudjelovanje u radu na seminaru. Ocjena iz portfolija.